Hvert år vælger OFF en kunstnerisk profil, der skal sætte sit præg på festivalen. Læs her under hvilke kunstneriske profiler, vi har haft glæde af i tidernes løb.


2016 – Poul Nesgaard

 

Årets kunstneriske profil er en af filmbranchens mest erfarne skikkelser, tidligere rektor for Den Danske Filmskole Poul Nesgaard, der bringer sit varme, nysgerrige og motiverende væsen med til odenseansk filmfest og derved sætter et inspirerende fingeraftryk på årets program.

 

IMG_7493

Dette års tema er Kunstens Kritiske Stemme, og i den forbindelse vil Poul Nesgaard gennem en række saloner og filmvisninger sætte fokus på filmens evne til at kommentere det samfund, der omgiver os alle: Hvordan kan det skandaløse, det grænseoverskridende, bruges til at spidde en samtid, hvor virkeligheden ofte overgår fantasien?

 

Ydermere, vil han tage os med ind bag gardinet, der hvor magien sker, for at finde ind til filmkunstens kerne qua sine mange år i tæt forbindelse med spirende filmtalenter. Han tager et kig på det sted, hvor det hele starter; inde bag pandelappen på de kreative mennesker, der skaber morgendagens film. Men kan talent skoles? Kan kreativitet sættes på formel? Med stort mod sætter Poul Nesgaard desuden filmkunstens fremtid i fokus: Hvordan kan en lille filmnation som Danmark manifestere sig fremadrettet i spændingsfeltet mellem professionalisme og ensrettethed på den ene side og kreativitet og vildskab på den anden? Og har fremtidens filmkunst i virkeligheden dét, det kræver at spidde den samtid, vi lever i?

 

Citat Kunstnerisk profil OFF16 Poul Nesgaard:

”At lave en film er som at lægge et mægtigt puslespil, hvor selv de mindste brikker har betydning for det samlede billede. Lyd, lys, kamera, instruktion, skuespil; alle disse fintfølende komponenter skal interagere, udfordre hinanden, komplementere hinanden. Iscenesættelsens kunst er filmens kunst. Og stor filmkunst kan sagtens findes i det små, i det let oversete, i det skjulte talent. I min rolle som mentor for netop talenterne har jeg set, hvordan skaberlyst, visioner og jernvilje kan blive til noget af det ypperste, filmens medie har at tilbyde. Og dét er jeg meget stolt af at have været en del af. På samme måde glæder jeg mig utroligt meget til at indtage rollen som programprofil for en ambitiøs, varm og visionær filmfestival, der går lige i hjertet på publikum, og hvis rammer til fulde rummer mulighed for at præsentere alt det bedste fra filmens fornemme kunst.

Citat festivalleder Birgitte Weinberger:

”Vi er særdeles begejstrede for samarbejdet med Poul Nesgaard om at skabe en fantastisk festival også i 2016. Som kunstnerisk profil er han et markant aktiv, og han tilfører festivalen en faglig fordybelse, en nysgerrighed og en uforlignelig branchemæssig erfaring, der uden tvivl vil præge årets fokusprogrammer i retning af de filmkunstneriske rødder – det kommer ganske enkelt til at spire, blomstre og summe af filmisk fingersnilde og fortællelyst, men også af det vovemod og flair for overraskelsens moment, der i høj grad kendetegner Poul Nesgaard. Vi glæder os vildt til en festival, hvor man med sikkerhed kan forvente det uventede!”

 

Poul Nesgaard Blå Bog:

Allerede som 16-årig satte Poul Nesgaard for første gang benene i film- og tv-branchen med et job hos Danmarks Radio. Her udviklede han sig til et af dansk tv’s mest unikke talenter, både som producer og programvært. De fleste kender ham nok især fra den omdiskuterede julekalender Jul og grønne skove (1980).

Hele 23 år hos DR efterfulgtes af 22 år som leder af en kunstskole, da Poul Nesgaard fra 1992 til 2014 var rektor på Den Danske Filmskole. Poul Nesgaard er i dag næstformand for Copenhagen Film Festivals, formand for Dansk/Norsk Samarbejde samt medlem af bestyrelsen for Lauritzen Prisen, DANIDA’s Verdens Billedlegat og en række andre poster inden for kunst- og kulturlivet. I 1982 modtog Poul Nesgaard den anerkendte radiopris Kryger-prisen.


2015 – Ellen Hillingsø

Årets tema på OFF15 er Krig og Kærlighed. En klassiker og et emne som er stærkt repræsenteret igennem filmhistorien og et passende tema, da OFF i år runder et skarpt hjørne og fejrer 40 års jubilæum. Vi gør status på et passioneret ægteskab med kortfilm, ser tilbage på de 40 år som er gået og retter spændt blikket mod fremtiden.

ellen2

Som kunstnerisk profil på OFF15 sætter Ellen Hillingsø årets tema i spil i den moderne ånd og skærer helt ind benet via kortfilmens fantastiske intense format. Krig og Kærlighed inspirerer historiefortællingen om den menneskelige udvikling og forandring, rejsen udi de helt store følelser og friheden gennem begrænsningerne. Hvor starter vi og hvor ender vi? Der er kun et mørke – uvidenhed. Lad os tænde lyset!

Citat Ellen Hillingsø:

”Når man laver en transformation, så er det altid smertefuldt, og jeg mener helt overordnet, at man ikke kan skabe noget uden smerte. Vi udvikler os gennem smerte, og der spiller filmens magiske univers en vigtig rolle: vi fordyber os i historien og på 15 minutter kan vi få en menneskelig indsigt, der kan udvikle, forandre, forarge eller glæde os. Filmens univers kan vise os de nøgler, som kan åbne ind til det, der er indeni – det, som siger en noget, det som vækker en, det som giver én en Aha!-oplevelse. Noget der er helt ekstremt væsentligt i den forbindelse, det er publikum. Uden publikum findes filmen ikke, for så er der ingen at formidle og fortælle historien til.

Jeg glæder mig til at præsentere nye og gamle fantastiske film, der indbyder til fordybelse, eftertænksomhed, fest og farver i krig og kærlighed.”

Citat Festivalleder Birgitte Weinberger:

”Vi er super glade for dette års samarbejde med den kunstneriske profil. Ellen Hillingsø er en kæmpe kompetence hvis dramaturgiske baggrund, professionalisme og interesse for tilværelsen og vor tids centrale eksistentielle udfordringer uden tvivl vil munde ud i fokusprogrammer, der udforsker filmsproget, forandrer, forfører og fordyber både i og udenfor biografen.”

Ellen Hillingsø Blå Bog:

For Ellen Hillingsø startede interessen for film tidligt og med en vis ambitiøsitet: hun har været medlem af Filmmuseet siden hun var 12 år. Hun blev uddannet fra Skuespillerskolen på Aarhus Teater i 1994 og har siden medvirket i en lang række film, TV-serier og teaterstykker, bl.a. ”Sekten”, ”Mifunes sidste sang”, ”En kort en lang” og ”Overgaden under vandet”.

På TV har hun medvirket i Ole Bornedals ”Charlot og Charlotte”, ”Nikolaj og Julie” og senest successerien ”Rita”. På teatret har man bl.a. kunne opleve hende i ”Othello” og ”Privatliv” og senest ”Perplex” på Bellevue Teatret.

Ellen har bl.a. modtaget en Robert for bedste kvindelige birolle i filmen ”Sekten” i 1998.


2014 – Wikke & Rasmussen

Årets kunstneriske profil på OFF14 er den dynamiske duo Wikke & Rasmussen. De får således til opgave at sætte deres præg på festivalens program under årets tema ”Eventyr i Virkeligheden”. Det er første gang i festivalens historie, at opgaven som kunstnerisk profil varetages af et makkerpar.

På festivalen vil årets tema blive skildret, som den ser ud gennem Wikke & Rasmussen kulørte briller og som de har kredset om i hele deres lange virke: med alt fra drømmescener og surreel sangleg til technicolor-kitsch har de to herrer altid været et pust fra en anden planet i den danske film – og tv-verden. I år fejrer de 30 års jubilæum som kreative legekammerater, og som dobbelt kunstnerisk profil for OFF14 vil de to sørge for at ingenting er, som det ser ud…

Wikke-Rasmussen

 

Citat Wikke & Rasmussen:

Vi vender gerne tingene på hovedet. Film er ikke så anderledes end virkeligheden, for virkeligheden er en fantastisk ting, som vi ser i alle dens farver. Hvorfor ikke? Vi har i alle de 30 år vi har været i filmbranchen beskæftiget os med eventyret i virkeligheden. Ligesom vores fremgangsmåde kender vores kærlighed til film ingen grænser, og vi glæder os til at præsentere både helt nye – og nogle gamle – fantastiske film!

 

 

Makkerparret er kendt for deres mange sange (med ørehængere fra Ridder Lykke og Brug dit hjerte som telefon til de seneste fra parrets succesjulekalender for DR i 2012, Julestjerner) og evne til at rumme høj og lav. Og så har de faktisk 30 års erfaring i det korte format. Deres brud med traditionel tv- underholdning og radiospil kom i form af korte, klare billeder, og et højt tempo i fortællingen. I deres tv-programmer skabte de deres helt eget univers med både Brødrene Bisp og Voldsom Volvo, og ikke mindst et filmsprog, som man ikke var vant til på tv – et filmsprog som tog det visuelle alvorligt. Føljeton og episode har altid været en grundsten i deres arbejdsform, og mødet mellem dem og Danmarks største kortfilmfestival rummer mange muligheder.

Citat Festivalleder Birgitte Weinberger:

OFF tog faktisk sine første skridt i 1975 som en eventyrfestival og jeg glæder mig vildt over at give den arv et uventet twist med Wikke & Rasmussen. Kortfilm er netop stedet hvor fantasien vokser vildt – genren nærmest råber på vovelyst! Jeg glæder mig til at opleve deres visuelle nysgerrighed på festivalen, jeg tror det med garanti løber over fra biograferne og ud i Odenses gader i august. På OFF siger vi ”Expect The Unexpected” og det er der vist særlig god grund til i år.

WIKKE & RASMUSSENS blå bog:

Duoen Wikke & Rasmussen mødte hinanden på DR i 1983 og etablerede kort efter deres eget produktionsselskab: Græsted Film & Fjernsyn, som har kontor i Filmbyen ved København.

De brød i gennem på radio og tv i midtfirserne med deres nyskabende radioformat ”radiotegneserien” med Pas på varerne, Arne. Og på tv med Tonny Toupe Show (1985) og Sonny Souffle Chock Show (1986).

Siden er det blevet til mange radio og tv-serier i mange forskellige genrer. De blev således Danmarks bidrag til tv-festivalen i Montreux med deres sort/hvide underholdningsserie The Søren Kierkegaard Roadshow baseret på Søren Kierkegaards tanker og i 2003 lavede de den første filmatisering af en Svend Åge Madsen roman med deres tv-science fiction Se dagens Lys.

Wikke & Rasmussen har også lavet spillefilmene Der var engang en dreng som fik en lillesøster med vinger (2007), Flyvende Farmor (2001), Hannibal og Jerry (1997), Motello (1998) og Russian Pizza Blues (1992), og har modtaget en lang række priser herhjemme og i udlandet.

Senest har de skrevet og instrueret DRs Julekalender 2012: Julestjerner i 25 afsnit.

I 2014 fejrer de 30 års jubilæum for deres samarbejde.

Læs mere om Wikke & Rasmussen


2013 – Kathrine Windfeld

Som kunstnerisk leder for OFF13, proklamerede Kathrine Windfeld, at festivalen i 2013 skulle have et kvindeligt point of view med fokus på kvinder både foran og bagved kameraet.

Kathrine-Windfled

 

Citat Kathrine Windfeld:

“Kortfilmen er et legende og frit medie. Det kommer der ofte nogle meget personlige og interessante filmhistorier ud af og det er også med kortfilmen, de fleste springer ud som instruktører.

Men der er mangel på kvinder i filmbranchen og dermed også mangel på film af og om kvinder i biograferne. Så i år bliver det med et særligt fokus på at synliggøre, styrke og tiltrække kvindelige filmtalenter. Jeg er rigtig glad for at skulle bidrage til at skabe den platform for fremtidens filmtalenter, som OFF også er. Velkommen til Odense Internationale Filmfestival fra et ”kvindeligt point og view”.”

 

Citat Festivalleder Birgitte Weinberger:

“Vi er super glade for det nye samarbejde. Kathrine Windfeld er en kæmpe kompetence, der vil tilføje årets filmfestival en masse saft og kraft. Hendes position som erklæret feminist vil uden tvivl danne basis for mange spændende fokusprogrammer og efterfølgende diskussioner både i og udenfor biografen.

Windfelds blå bog:

Kathrine Windfeld har instrueret spillefilmen Hamilton – I nationens Interesse med Mikael Persbrandt og Flugten med Iben Hjejle i Danmark. Desuden har hun filmatiseret Hanne-Vibeke Holsts Kronprinsessetriologi for svensk tv og instrueret adskillige afsnit af diverse tv-serier, blandt andet: Forbrydelsen, Broen, Wallander og Rita.

Kathrine Windfeld er uddannet fra Den Nationale Polske Filmskole i Lodz. Hun er en del af Det Svenske Filminstituts mentorordning, og har siddet i DR2 Smagsdommerne.


2012 – Martin Strange-Hansen

Martin-Strange-HansenMartin Strange-Hansen (1971) er filminstruktør og manuskriptforfatter. Han debuterede som instruktør fra Den Danske Filmskole i 2001 med afgangsfilmen Når lysterne tændes med Jesper Asholt i hovedrollen. Filmen, som Strange-Hansen skrev manuskript til sammen med Flemming Klem er baseret på novellen Min kone forstår mig ikke af Finn Søeborg. Den vakte en del opmærksomhed, og blev i 2002 belønnet af det Amerikanske Filmakademi Academy of Motion Picture Arts and Sciences med en Student Academy Award (en såkaldt Baby-Oscar) som bedste udenlandske filmskolefilm. Samme år skrev og instruerede han novellefilmen Der er en yndig mand med Martin Buch i hovedrollen. Der er en yndig mand blev i 2003 hædret med en Oscar for bedste kortfilm.

Efter succesen med Der er en yndig mand instruerede Strange-Hansen i 2005, spillefilmen Den Rette Ånd, skrevet sammen med Flemming Klem. Han har i 2006 skrevet og instrueret afsnit i tv-serien Nynne. Martin Strange-Hansen stod i 2008 bag Danmarks første webisode og en af de første mobisodes i verden, tween-animationsserien Pinly & Flau. Serien, som var baseret på virkelige, pinlige oplevelser indsendt af over 300 unge fra hele Danmark, vandt i 2009 anerkendelse ved The Webby Awards, internettets Oscaruddeling.

Martin Strange-Hansen har senest instrueret børne-kortfilmen Her Bor Jensen, med blandt andre Ditte Hansen og Jesper Asholt på rollelisten. Manuskriptet til filmen skrev Strange-Hansen i samarbejde med Bo Hr. Hansen.

Siden 2010 har Martin Strange-Hansen, ved siden af sit virke som filminstruktør, været formand for Danske Filminstruktører.


2011 – Kaspar Munk

Kaspar-MunkKaspar Munk (1971) vandt i 2007 med novellefilmen Forsvunden’ prisen for bedste børne- og ungdomsfilm på Odense Internationale Filmfestival og i 2009 var han medlem af OFF’s internationale jury. Kaspar Munk har således stort kendskab til festivalen i Odense og den tradition, han skal videreføre og forny sammen med OFF’s faste stab.

I 2010 modtog kortfilmveteranen og spillefilmdebutanten Kaspar Munk Danske Børne- og Ungdomsfilmklubbers årlige hæderspris for hans samlede produktion af kortfilm og for hans første spillefilm Hold om mig.

Hold om mig har vundet flere internationale priser, bl.a. i Rom som bedste debutfilm og i Tallin som bedste spillefilm. For samme film modtog Kaspar Munk også den prestigefyldte danske pris ”Robert” for årets Børne-og Ungdomsfilm.


2010 – Mikkel Munch-Fals

Mikkel-Munch-Fals_OdenseMikkel Munch-Fals (1972) er en dansk filminstruktør, manuskriptforfatter og tv-vært. Mikkel Munch-Fals er uddannet cand. mag. i filmvidenskab fra Københavns Universitet. Siden 2001 har han arbejdet for Nimbus Film som manuskriptforfatter og filminstruktør. I perioden 2002 – 2003 var han satiretegner på Politiken.

I 2007 vandt hans kortfilm, Partus, den danske Oscar ”Robert”for bedste kortfilm. I 2008 blev han ansat på DR2 som vært for programmet DR2 Premiere. Samme år blev han kåret som årets tv-vært af Politikens læsere. Skrev og instruerede i 2010 spillefilmen Smukke mennesker, En ensemblefilm om sex og ensomhed med Bodil Jørgensen, Sebastian Jessen, Mille Hoffmeyer Lehfeldt og Henrik Prip i hovedrollerne. Samt en håndfuld af Danmarks mest kendte skuespillere i birollerne. Filmen blev set af få i biografen, men var en del af det officielle udvalg på mange internationale festivaller.


2009 – Cecilia Lidin

I 2009 overtog Birgitte Weinberger den daglige ledelse af festivalen, men Lidin (festivalleder og kunstnerisk leder fra 2006-2008) blev på festivalen som kunstnerisk leder et år endnu. Herefter blev først titlen “Programchef” siden ”kunstneriske profil” indført, således at man hvert år fik ny programchef/kunstnerisk profil, der var en ekstern del af festivalen.


2006-2008 – Cecilia Lidin

I 2006 overtog Cecilia Lidin arbejdet med den kunstneriske ledelse af festivalen. I denne tid blev der indført et samarbejde med ANIS (Animationssammenslutningen) og to specielle priser for animationsfilm blev tilført festivalen, sammen med en ny animationsjury. Til gengæld måtte Video Clip Cup desværre nedlægges. I stedet oprettede man Talent Camp for unge filmskabere, der stadig er den dag i dag er en del af festivalen.


1997-2005 – Christian Braad Thomsen

Filminstruktøren og forfatteren Christian Braad Thomsen trådte til som festivaldirektør i 1997. Samtidig markerede året en stor udvidelse af festivalen, da man valgte at tilføre et nationalt filmprogram. Den Danske Film Festival, der indtil da havde levet et rodet liv, selvom den siden 1994 havde ligget fast i Odense, blev til inkorporeret i Odense Internationale Film Festival. Udvidelsen medførte, at man modtog otte gange så mange film som man havde plads til. Siden da har det nationale program været en fast bestanddel af Odense Internationale Filmfestival.
I løbet af årene men Thomsen som kunstnerisk leder blev der tilført en del nye initiativer, deriblandt en selvstændig børnefilmsjury, pressejury, ”Video Clip Cup”, samt tilføjelsen af Magasinet som venue for festivalen.


1996 – Ulrich Breuning

Den nye kunstneriske leder af Dansk Film Festival, Ulrich Breuning, var stor i slaget kort efter festivalens begyndelse: “Vi kan konstatere, at festivalen er en succes lige fra starten. Så vi kan godt allesammen tage hjem igen”, udtalte den energiske festivaldirektør. Der var da også nok at glæde sig over. Et nyt biografcenter, Metropolbiograferne i Odenses nye Banegårdcenter, kunne bidrage til festivalen med bedre tekniske faciliteter og komfort ligesom det selvfølgelig gav festivalen et større råderum i forhold til filmvisninger. Ydereligere havde man ved åbningen æren af at hylde en stor dansk filmkunstner, Jon Bang Carlsen, der kunne fejre sit 25-års jubilæum som instruktør. Som det sidste, og måske vigtigste, kunne man glæde sig over, at publikum i Odense var med til at bekræfte dokumentar- og kortfilmens eksistens ved flittigt at besøge filmvisningerne. I alt deltog 40 film, valgt blandt omkring 400 titler, i Dansk Film Festival.
Ulrich Breuning er den dag i dag (2014) stadig en stor del af Odense Film Festival , vores såkaldte ”Grand old man”.


1995 – Franz Ernst

I 1995 kunne filmfestivalen igen byde Franz Ernst indenfor som kunstnerisk leder. Festivalen havde dette år hele to jubilæer at fejre. 20-året for Odense Internationale Filmfestival og 100-året for filmens fremkomst. Det blev fejret på åbningsaftenen med visninger af nogle af de allerførste film lavet af de franske Lumiere-brødre.


1994 – Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen tog over som kunstnerisk leder ved det der nu blev kaldt Dansk Film Festival. Det var blevet besluttet, at Odense skulle have en film festival hvert år. Nu kunne man således tilbyde publikum både danske og udenlandske kort- og dokumentarfilm. Det blev arrangeret sådan, at Dansk Film Festival hvert andet år udelukkende viste dansk instruerede eller producerede film mens Odense Internationale Film Festival som altid holdt sig til udenlandske produktioner. Dansk Film Festival, den fjerde af slagsen men den første i Odense, blev åbnet af borgmester Anker Boye, der glædede sig over, at Statens Filmcentral havde valgt Odense som fast hjemby for Dansk Film Festival. Festivalen præsenterede instruktører som Jørgen Leth, Jon Bang Carlsen, Lasse Spang Olsen, Niels Arden, Tómas Gislason, Per Fly og ikke mindst en danmarkspremiere på filmen Drengen, der gik baglæns af en ung Thomas Vinterberg.


1985-1993 – Jørgen Roos

I 1985 overtog Jørgen Roos den kunstneriske ledelse af festivalen. Jørgen Roos var en af de fornemste repræsentanter for dansk dokumentarisme, og han var derfor også en skattet ambassadør for dansk film i udlandet, hvor hans film indbragte mange priser. Den 6. Internationale Filmfestival kunne med hans hjælp for første gang præsentere deres nye beliggenhed, kulturcentret Brandts Klædefabrik i hjertet af Odense. Filmene blev vist i den tilhørende Cafe Biografen og i Biocenter Odense.
I 1987 og ’89 og 91’, havde Jørgen Roos det privilegium at have den danske filminstruktør og manuskriptforfatter, Astrid Henning-Jensen, ved sin side. Henning-Jensen er især kendt for filmene Palle alene i verden og Vinterbørn. I disse år kunne festivalen desuden præsentere forskellige tiltag, som et instruktør seminar (’87), og en ny protektor i HKH Kronprins Frederik.
I 1993 fik Roos selskab af hele to andre filminstruktører fra Sammenslutningen af Danske Filminstruktører; Franz Ernst & Ole Askman. For Jørgen Roos blev det den sidste festival som festivaldirektør. Som en stor overraskelse valgte juryen, sandsynligvis som den første i filmhistorien, at synge en gribende sang, skrevet samme dag, om Jørgen Roos, der rørt tog imod hyldesten.


1983 – Henning Carlsen

Odenses 5. Internationale Film Festival bød på væsentlige ændringer og et nyt ansigt. Henning Carlsen, internationalt anerkendt filminstruktør og manuskriptforfatter, overtog pladsen som direktør for festivalen fra redaktør Bent Aagard. For at forny festivalen indførte Carlsen, at de tilmeldte film ikke længere skulle være animations- eller marionetfilm baseret på eventyr. Kreative film af alle slags blev nu hilst velkommen. 105 film fra 32 lande deltog i festivalen. Samtidig tilførtes et videoværksted for voksne, visning af jurymedlemmers film samt seminarer for filmfolk.


1975-1981 – Bent Aagaard

I 1975 afholdes festivalen for første gang under navnet Den Internationale Eventyrfestival. Festivalen blev opstartet i anledningen af 100-året for H.C. Andersens død, og initiativtageren var Bent Aagaard, filmredaktør hos Fyens Stifttidende. Dengang blev der vist eventyrlige ”tegne- og dukkefilm”, som man kaldte animationsfilm dengang. Festivalen kunne præsentere 58 udvalgte film fra 20 forskellige lande. Filmene blev vist i Palads Biografen.  Det var en så stor succes, at festivalen blev en fast tradition, og afholdt med to års mellemrum. Bent Aagaard blev på projektet som leder på festivalen i ’77, ’79 og ’81.